INNOVATION & ART

Training Artists for Innovation

A major EU-funded project, educating artists to be able to transfer abilities and creative methodologies from the arts & apply these skills in innovative projects in long-term interventions in organizations.

innoactors consultants have gone through this process to be able to solve your complex organizational / change management / innovation challenges. 

CBS PROFESSOR IN MANAGEMENT - Ole FOgh kirkeby

CBS-professor Ole Fogh Kirkeby on the relation between artists and innovation

 

Training Artists for Innovation 

Competencies for New Contexts 

Free e-book


RESEARCH FINDINGS

A transformative effect of a new, art-based leadership concept on the leaders and transferred beneficial effect on their co-workers was demonstrated. The findings indicate that the Shibboleth concept, by counteracting the destructivity of poor leadership, may prevent stress related ill health. The findings seem to be sustained and more pronounced at the long-term follow-up. The positive results for psychological, behavioural and biological outcomes are consistent and strengthen the findings.

This is the first research to show that changes in behaviours in leaders through aesthetic experiences can have transferred effects on psychological and neurobiological resilience processes in followers leading to health-promoting effects.

https://openarchive.ki.se/xmlui/handle/10616/42128


   
  
   Normal 
   0 
   
   
   21 
   
   
   false 
   false 
   false 
   
   DA 
   JA 
   X-NONE 
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
   
   
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
    
  
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
  
   
 
 /* Style Definitions */
table.MsoNormalTable
	{mso-style-name:"Tabel - Normal";
	mso-tstyle-rowband-size:0;
	mso-tstyle-colband-size:0;
	mso-style-noshow:yes;
	mso-style-priority:99;
	mso-style-parent:"";
	mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt;
	mso-para-margin:0cm;
	mso-para-margin-bottom:.0001pt;
	line-height:115%;
	mso-pagination:widow-orphan;
	font-size:11.0pt;
	mso-bidi-font-size:10.0pt;
	font-family:Arial;
	color:black;}
 
    Schiuma, Giovanni (2011): “The Value of Arts for Business”      

Schiuma, Giovanni (2011): “The Value of Arts for Business”

 

”The arts value matrix” giver et overblik over forskellige niveauer af effekten af anvendelse af kunstneriske interventioner i organisationer. Jeg traf professor Schiuma under et seminar om ”anvendt teater” i 2014 og blev inspireret af hans værk "The Value of Arts for Business."

Innoactors interventioner ligger primært i "Learning and Development" feltet - og i særlige langvarige interventioner kan de siges at være i feltet "Transformation"

Schiuma mener, at der er brug for den æstetiske dimension i den ledelse af postmoderne, agile organisationer, da det er medarbejdernes emotionelle engagement og kommunikation, der i sidste ende er afgørende for organisationens effektivitet i dag. 

Therefore, the fundamental managerial problem under the postmodern management paradigm is the setting up of organisational systems that recognise the relevance of human nature and utilise people’s emotions and energies as key factors affecting the capacity of organisational value creation. Accordingly, organisations have to develop human characteristics and be able to engage people’s feelings both internally and externally.
— Professor Giovanni Schiuma, 2011

Langvarige (+6 måneders) innovationsprocesser 

- To eksempler på "kunstneriske interventioner i organisationer" - baseret på teori-u 

 

1. innovationSprojekt for nykredit

“Projektet har givet et stort engagement hos medarbejderne, der kan mærkes i det daglige.” 
Direktør Per Damm, Nykredit

 

OPGAVEN

Hør medarbejdernes egne værdier og hæv dem til forandringer, der går til Nykredits topledelse.

RESULTATER - KVANTITATIVE

  • Projektet har skabt en helt ny arbejdsstandard for kundemøder 
  • Tilfredshedsundersøgelse er bedre
  • Topledelsen har fået indsigt i personalets værdier
  • Personaletrivsel = bedre bundlinie, da kunderne kan mærke forskellen
  • Trivsel = bedre omtale af arbejdspladsen = flere kunder fastholdes

RESULTATER - KVALITATIVE

  • Personalet fik sat ord på udfordringer
  • De har fået et nyt ord for deres samarbejde i det daglige: ”kammeratskab”
  • Gruppen er blevet meget samlet efter projektet
  • Leder-medarbejder relationen er bedre
  • Medarbejderne er blevet hørt ifht deres værdier
  • Alle har følt sig inddraget i afklaring af værdier

 

Som det fremgår af interviewet og effektmålingen, er jeg utrolig tilfreds med såvel processen som resultatet.
Jeg har oplevet Peters og mit samarbejde som fremragende, og medvirkende til det meget tilfredsstillende resultat.
Vi nåede hovedmålet, som var at få materiale videre til topledelsen.
Delmålet var at lave en buttom-up værdi analyse af personalets værdier og det er lykkedes til fulde!
Direktør Per Damm, Nykredit
 

 


Skærmbillede 2017-06-02 00.28.17.png

KOMPETENCE-

LANDKORTET

2. INNOVATIONSPROJEKT FOR Rigshospitalet

”Kompetence-landkortet” (C)

Et procesværktøj til kompetenceafklaring og forberedelse til MUS - efter en fusionsproces.

Opgaven

IT-afdelingen ønsker at udvikle en metode, hvorigennem medarbejdere og ledere i samarbejde får synliggjort deres individuelle faglige og personlige kompetencer

  • Afklaring omkring egne kompetencer
  • Bedre samarbejde
  • Gensidig forståelse dels mellem medarbejdere
  • Mindre silo-tænkning
  • Skabe rum for italesættelse af tvivl og usikkerhed i en forandringsproces
  • Fastholdelse af gode medarbejdere 

RESULTATER

Kompetencelandkortet (c)

  • En generisk workshop på 3 timer. Anvendes til kompetenceafklaring for alle 100 medarbejdere
  • Redskabet anvendes som forberedelse til MUS samtalen
  • Kreative metoder inspireret af teater, designtænkning og anerkendende kommunikation
  • Forumteater-event på konference for alle medarbejdere
  • Kollegial vidensdeling og personlig afklaringsproces

Rigshospitalets anbefaling