CASES
Teori U som ramme om innovations- og designprocesser
CBS PROFESSOR I LEDELSE og filosofi
CBS-professor Ole Fogh Kirkeby, taler her om kunstneriske metoder i innovationsprocesser. Eksaminator ved konsulentuddannelse for professionelle kunstnere.
“Training Artists for Innovation? Organisations and companies need more imagination, more creativity to sustain their future existence by innovation. That imagination and creativity, that innovative input, will be produced by the employees of those companies and organisations. Artists can help people and organisations to become more creative.
How does it work?
Artists have special skills and innovative qualities that derive from their artistic work. They change perceptions, they invent new meanings, they engage people, they offer contradiction, confrontation and friction, and they provoke new ideas. Now it is time to apply such artistic approaches in organisations and companies. We call that artistic intervention. To do that in a successful way artists need more competencies than just their artistic ones:
contextual competencies to understand the needs of businesses and organisations
social competencies to manage the process of intervening;
pedagogic competencies to setup methods and approaches that lead towards the desired goals of the intervention
research competencies to find the right information and to look critically at the collected materials
competencies in project management to manage all the activities from beginning to end
Together these competencies form the qualification framework for artists who want to implement artistic interventions within organisations and companies. “
caSE:
Nykredit
- innovation & værdier
“Projektet har givet et stort engagement hos medarbejderne, der kan mærkes i det daglige.”
Direktør Per Damm, Nykredit
OPGAVEN
Afklar medarbejdernes værdier og værdimæssige udfordringer. Anvend afklaring som udgangspunkt for forandringer, der går til Nykredits topledelse.
RESULTATER - KVANTITATIVE
Projektet har skabt en helt ny arbejdsstandard for kundemøder
Tilfredshedsundersøgelse er bedre
Topledelsen har fået indsigt i personalets værdier
Personaletrivsel = bedre bundlinie, da kunderne kan mærke forskellen
Trivsel = bedre omtale af arbejdspladsen = flere kunder fastholdes
RESULTATER - KVALITATIVE
Personalet fik sat ord på udfordringer
De har fået et nyt ord for deres samarbejde i det daglige: ”kammeratskab”
Gruppen er blevet meget samlet efter projektet
Leder-medarbejder relationen er bedre
Medarbejderne er blevet hørt ifht deres værdier
Alle har følt sig inddraget i afklaring af værdier
CASE:
Rigshospitalet
”Kompetence
landkortet”
Et procesværktøj til kompetenceafklaring og forberedelse til MUS
Opgaven
IT-afdelingen ønsker i forbindelse med en fusion, at udvikle en metode, hvorigennem medarbejdere og ledere i samarbejde får synliggjort deres individuelle faglige og personlige kompetencer
Resultater
3 timers generisk workshop som værktøj til kompetenceafklaring
Anvendes som forberedelse til MUS
Kreative metoder
“Anvendt teater” til research, prototyping og dialog, design thinking og anerkendende kommunikation
Personlig og kollektiv proces
Vidensdeling og personlig afklaringsproces