ÆSTETISK LÆRING

INNOACTOR / Peter Sloth Madsen samarbejder med andre dramaturger og skuespillere bl.a. ved netværket Aktør, DATS, Teater Zeppelin, statens huskunstner-ordning og som underviser på gymnasier indenfor devising-teater og innovative undervisningsmetoder

Æstetiske læringsprocesser designes og afvikles - for børn, unge og undervisere i både skoler og gymnasier.

dramaprojekt1.JPG

ny forskning: kreative fag øger fagligheden

Ifølge ny forskning øger kreative fag fagligheden i de boglige fag som matematik og dansk.

Se mere her på sitet om de specifikke projekter vi arbejder med indenfor dette område. 

KREATIV UNDERVISNING GAVNER SKOLEELEVER FAGLIGT - TV2 NYHEDER

Skoleelever har stort udbytte af at få undervisning i kunst og kultur. Det viser et nyt forskningsprojekt baseret på ni fynske kultursamarbejder, hvor skoler, kulturinstitutioner og kunstnere har arbejdet sammen om undervisning til skoleelever. Denne uge var 250 kunstnere, skolelærer og fagpersoner samlet til konference om emnet i Odense. I studiet er Cecilia de Jong fra Kulturregion Fyn.

Hun mener, at det giver god mening at lære børn at være mere kreative, fordi kreativitet øger fagligheden i de boglige fag som matematik og dansk. 

KILDE: TV2 NYHEDER - 13/06/2017: https://www.tv2fyn.dk/ugens-gaester/kreativ-undervisning-gavner-skoleelever  


undervisningsmateriale og workshopS for undervisere på skoler og gymnasier

Vi designer og afvikler undervisningsmateriale og kreative workshops.

Med afsæt i æstetisk aktionslæring, skaber vi nye og involverende læringsforløb. Lærerne kan selv deltage eller vi kan overtage klasser i 1-4 timer. Vi tilbyder også train the trainer workshops for undervisere

 Gerne i forbindelse med professionelle forestillinger.

Målgruppe 1: børn og unge

I disse workshops bruger vi metoder fra dramaturgi og teatret til at lære børn og unge i om kommunikation, samarbejde og improvisation. Vi deltager også i projekter, hvor vi underviser flygtningebørn. 

målgruppe 2: undervisere

Vi udvikler og afvikler også "train the trainer" workshops for og med undervisere i både folkeskolen og gymnasiet.

I får konkrete redskaber til

  • Præsentationsteknikker

  • Involverende leg med kroppen

  • Klasseledelse og facilitering

  • Stemmetræning


Humor er en væsentlig komponent i alle VORES læringsforløb

Det ses feks på karakteren "Professor Plastic" i videoen for NGOen "Plastic Change" - med børn og unge som målgruppe. (Professor Plastic: Peter Sloth Madsen, Speak: Sebastian Klein) 




Workshoppen "BRYD"
- om køn og normer - udviklet i samarbejde Med Teatret Zeppelin


Billede af drømmehus.jpg

Hodja fra Danmark

Underviser på Projektet: Hodja fra Danmark
Udvikling og facilitering af workshops for at skabe møder mellem flygtningebørn i flygtningelejre, modtageklasser og andre af skolens "normale" klasser. Formålet var at lade børnene mødes gennem sjove og engagerende teater-øvelser og dele deres drømme gennem tegninger.

På den måde kunne børnene føle sig som "helt almindelige børn", for at skabe en anden fortælling end "jeg er flygtning".

Fra Hodja fra Danmarks facebookside:

"Hodja fra Danmarks formål er at inkludere asylbørn og unge i det danske samfund gennem mødet med danske børn og unge omkring dansk børne- og ungeteater og kreative workshops. Målet er, i samarbejde med Dansk Røde Kors Asyl og kommunerne (med asylcentre), at tilbyde dansk børneteater på asylcentrene i hele landet for asylbørn og unge. Omkringliggende skoler bliver inviteret med til forestillingerne og de efterfølgende workshops.
Hver forestilling vil blive efterfulgt af en workshop, med kunstfaglige pædagoger, hvor børnene sammen kan få talt om hvad de oplevede gennem forestillingen og prøve kræfter med at udtrykke deres drømme og historier gennem kultur; det kan være dans, sang, billedkunst, scenekunst m.m.


IMPROVISATION I UNDERVISNINGEN

- Uddybende interview om metode og effekt


"HACK THE THEATRE"
Et koncept der skaber en mere direkte og aktiv dialog mellem publikum og teaterkunstnere.
Publikum producerer et "æstetisk produkt" - en re-mediering i form af video, hørespil, teaterscener, fortælling, koncept mv. som direkte respons på et værk de har set. Dette materiale sendes så til teaterkunstnerne, der kan lade sig inspirere af dialogen. 

Konceptet er udviklet af Peter Sloth Madsen og Gitte Gry Ballesheim som selvstændige konsulenter for hhv. Aktør og DATS.